Verander/Succesmanager
ver-ander/
succes
manager
Organisaties moeten continu in beweging blijven om aan de veranderende behoeftes van klanten en medewerkers te voldoen. Verandering is een constante factor. Er wordt steeds meer geïnvesteerd in de digitale transformaties waarbij de klant centraal staat. De laatste paar jaren wordt ook steeds meer aandacht geschonken aan de beleving van de medewerkers (employee experience).
Vaak behalen veranderingen niet het gewenste resultaat. Ik geloof dat veranderen mogelijk is, maar het kost tijd en de juiste aandacht. Het is belangrijk om te focussen, het is de kunst om klein te beginnen en het behapbaar te houden. Succesvolle veranderingen beginnen klein en worden groot, het ripple effect. Het effect is in het begin klein en nauwelijks zichtbaar, maar geleidelijk wordt het effect steeds groter en zichtbaarder.
Het onderbouwen van de gewenste verandering wordt ook gedreven door data. Het is belangrijk hierbij niet alleen uit te gaan van feitelijke data, maar ook inzicht in de beleving is nodig. Het continu blijven meten geeft inzage in de status van de verandering en geeft de mogelijkheid om tijdig bij te sturen.
Wat mag je van mij verwachten?
- Ervaring met verandermanagement en daarbij behorende technieken. Het kunnen toepassen van verschillende veranderstrategieën en gerichte interventies
- Verbanden leggen tussen de gewenste verandering, de cultuur en de organisatie. Het ontleden van vraagstukken en concrete handvatten bieden
- Gebruik maken van zowel feitelijke data als de inzichten in de beleving en hierop te acteren
- Het centraal stellen van de beleving van de medewerker, het geven van feedback en werken aan continu verbeteren
- Het verkrijgen van draagvlak voor de verandering, stakeholdermanagement
- Afbakenen en borgen van de veranderingen